K-F-K-B Historisk analyse
K = Kildeidentifikation
F = Fortolkning
K = Kildekritik
B = Brugbarhedsvurdering
K = Kildeidentifikation
Hvad er det? Hvem er forfatteren? Hvornår er den blevet til? Hvor er den blevet til? I hvilken situation og sammenhæng er kilden blevet til i?
På baggrund af disse spørgsmål skal du lave en klassifikation (inddeling) af kilder i kategorier, fx dagbogsnotater, dokumenter, breve, litteratur etc.
Fastslå dernæst, om der er kilder (eller dele af kilder), som er beretninger.
F = Fortolkning
Hvad meddeler teksten, der er relevant for det overordnede spørgsmål?
Forklar betydningen af de relevante tekststeder.
K = Kildekritik
Hvorfor blev teksten overhoved skrevet?
Hvorfor blev den netop udformet sådan?
Hvilket formål havde forfatteren med at skrive teksten?
Hvis kilden er en beretning, skal I besvare om kilden er troværdig ved først og fremmest at analysere kildens tendens og formål.
B = Brugbarhedsvurdering
Brugbarhedsvurdering er en vurdering af, om en kilde kan bruges til at besvare spørgsmålet.
Se også http://www.kghistorie.dk/82637991 & http://www.kghistorie.dk/82638000 & http://www.kghistorie.dk/82638000 & http://www.kghistorie.dk/84660569