Lektielæsningsteknik
Forbered lektien ved at studere teksten (teksterne) således:
2. Ukendte steder, personer, begreber -> leksikalske opslag (nettet/studiecenter)
Leksika: http://www.emu.dk/gym/fag/hi/leksika/index.html & www.denstoredanske.dk
3. Referencer til andet læst stof. Find fx mindst 2 steder i tidligere læst lektier, som refererer til dagens lektie.
4. Tag noter (ca. en halv side) med udgangspunkt i historiske nøglebegreber http://www.kghistorie.dk/84660558. Noterne skal desuden danne grundlag for et mundtligt referat af lektien:
Fokuser fx på:
a) ord og begreber – find fx 5 nøgleord
b) opklarende spørgsmål fx
- hvor?
- hvornår?
- hvem?
- hvad?
- hvordan?
- hvorfor?
- tekstkritik/kildekitik
c) tekstens hovedpointer i forhold til historiske grundbegreber http://www.kghistorie.dk/84660558
5. Lær noterne!
_________________________________________________________________________
Historisk metode – tekster http://www.kghistorie.dk/84660565
Kildekritik – light!
Tallene henviser til et uddybende analyseskema på http://www.kghistorie.dk/82638000)
- Hvad kan kilden bruges til? (1-2)
- Hvad er kildens ophavssituation? (3)
- Hvad er betydningen af det, som teksten meddeler? (4)
- Hvad påstår teksten? Og kan man stole på disse påstande? (5)
- Hvad kan man på baggrund af teksten sige om den handling eller den situation, som har skabt teksten? (6)
- Er kilden en god kilde? (7)